Start
Image is not available
Intro 1

Computers, robots en algoritmes vullen de mens in steeds meer beroepen aan, of maken hem zelfs helemaal overbodig. Wat laten we over aan machines? Wat beslist níet? Gaan we vastlopen in steeds complexere systemen, of zullen al die grote vernieuwingen onze wereld alleen maar mooier maken? Hoe behouden we de menselijke maat? Verandering, verdwijnen en verschijnen van werk was al actueel, maar corona bracht deze processen in een volgende stroomversnelling.

Deze tentoonstelling geeft een beeld van vijftien beroepen in de publieke sector. Toen, nu en straks. Hoe zijn ze veranderd? Wat is gebleven en wat mag niet verloren gaan? De beelden van toen stemmen nostalgisch. Het beeld van nu biedt herkenning. En het beeld van straks geeft mogelijke richtingen en tendensen aan en roept vragen op, of zet aan tot fantaseren over jouw eigen toekomstbeelden rondom werk en leven.

Mijn benadering is positief. Mensen beschikken over het talent, de gaven en de kracht om zichzelf aan te passen – eventueel met wat hulp van anderen. Iedereen heeft talenten die hij of zij verder kan ontplooien. Samen kunnen we bruggen slaan van grote veranderingen in werk naar betekenisvol werk voor iedereen.
Walt Disney zei ooit: If you can dream it, you can do it!

Patrick van Beukering, initiatiefnemer Verdwijn- en verschijnbanen, dé tentoonstelling over verandering van werk 2021 - …

Er zijn nog meer interessante beroepen en functies die ik graag onder de loep neem. Als je waarde ziet in het verder uitbouwen van deze tentoonstelling verneem ik dat graag.

Image is not available
Intro 2

Mijn benadering is positief. Mensen beschikken over het talent, de gaven en de kracht om zichzelf aan te passen – eventueel met wat hulp van anderen. Iedereen heeft talenten die hij of zij verder kan ontplooien. Samen kunnen we bruggen slaan van grote veranderingen in werk naar betekenisvol werk voor iedereen.
Walt Disney zei ooit: If you can dream it, you can do it!

Patrick van Beukering, initiatiefnemer Verdwijn- en verschijnbanen, dé tentoonstelling over verandering van werk 2021 - …

Er zijn nog meer interessante beroepen en functies die ik graag onder de loep neem. Als je waarde ziet in het verder uitbouwen van deze tentoonstelling verneem ik dat graag.

Image is not available
Intro uitleg 1

Deze expositie komt online het beste tot zijn recht op een groot scherm. Als je de expositie op een mobiele telefoon bekijkt, zie je alleen samenvattingen van de teksten.

De onlineversie bevat ook audio. In de eerste plaats de gesproken versie van de teksten bij de beelden. Daarnaast kom je audiofragmenten tegen die deze teksten aanvullen en van extra sfeer voorzien: je kunt luisteren naar achtergrondverhalen en fragmenten uit interviews met betrokkenen en experts uit het werkveld.

De audiospeler start vanzelf als je PLAY aanklikt. Verder navigeer je door te scrollen met je muis of te swipen, en met behulp van de navigatiepijlen.

Per beroep of functie is de expositie ingedeeld in de onderdelen Toen, Nu en Straks.

Image is not available
Intro uitleg 2

‘Toen’ verwijst hier naar de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw. Bij ieder beroep dat we bekijken, hebben we mensen uit het werkveld om verhalen uit die tijd gevraagd. Naar aanleiding van die verhalen hebben we in archieven beeldmateriaal gezocht om de verhalen te illustreren.

De verhalen van nu komen voort uit interviews met professionals uit de hier uitgelichte beroepen. Aspecten die vaak genoemd werden, gaven richting aan de selectie van de beelden. Sommige foto’s zijn gemaakt door beroepsfotografen, andere zijn geleverd door de geïnterviewde professionals zelf.

Ook de toekomstverhalen zijn geïnspireerd door interviews met de medewerkers van nu. Zij zijn het beste op de hoogte van actuele ontwikkelingen en zien lijnen naar de toekomst lopen. Voor de bijbehorende beelden is een beroep gedaan op kunstenaars en ontwerpers. We zien artist’s impressions die misschien nooit werkelijkheid zullen worden, maar die aanzetten tot nadenken en inzicht kunnen geven in wat komen gaat.

Image is not available
PIW'er toen

1986

TOEN / PENITENTIAIR INRICHTINGSWERKER

Grote sleutelbossen

De penitentiair inrichtingswerker draagt een uniform en grote sleutelbossen. Met twee of drie collega’s staat hij op veertig gedetineerden. Naast sociale, controlerende en administratieve taken (op papier) begeleidt hij bij werk, recreatie en bezoek. Naast antecedenten- en persoonlijkheidsonderzoek volstaat mavo of mbo-activiteitenbegeleiding.

De penitentiair inrichtingswerker draagt een uniform en grote sleutelbossen. Met twee of drie collega’s staat hij op veertig gedetineerden. Naast sociale, controlerende en administratieve taken (op papier) begeleidt hij bij werk, recreatie en bezoek. Naast antecedenten- en persoonlijkheidsonderzoek volstaat mavo of mbo-activiteitenbegeleiding.

Foto: Ad van Denderen, (1979).

Image is not available
PIW'er nu

NU / PENITENTIAIR INRICHTINGSWERKER

Rapporteren

Digitale toegangssystemen, tablets en automatische looproutes veranderen het werk. De piw’er besteedt veel tijd aan digitaal rapporteren: medicatie, gedrag, aankopen, urinecontroles, etc. Gedetineerden zijn radicaler en tegelijk slimmer op technologisch gebied. De piw’er moet beschikken over geduld, incasseringsvermogen en inlevingsvermogen.

Digitale toegangssystemen, tablets en automatische looproutes veranderen het werk. De piw’er besteedt veel tijd aan digitaal rapporteren: medicatie, gedrag, aankopen, urinecontroles, etc. Gedetineerden zijn radicaler en tegelijk slimmer op technologisch gebied. De piw’er moet beschikken over geduld, incasseringsvermogen en inlevingsvermogen.

Foto: DJI

1986

Image is not available
PIW'er nu (alleen foto)

1986

TOEN / PARKEERWACHTER

Tekst (1995)

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

De medewerkers hebben vaak een MBO-achtergrond.

Foto: I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet,

Foto: Marieke Duijsters.

Image is not available
PIW'er straks

1986

STRAKS / PENITENTIAIR INRICHTINGSWERKER

Empathie en robots

Camera’s die gedrag kunnen voorspellen, sensortechnologie die adem en hartslag monitoren en robots die cellen inspecteren zijn in aantocht (illustratie). Slimme systemen met tablets en enkelbanden worden uitgebouwd. Gedetineerden worden waarschijnlijk nog complexer en populaties diverser. Specifieke vaardigheden zullen belangrijker zijn dan het beschikken over een bepaald diploma.

Camera’s die gedrag kunnen voorspellen, sensortechnologie die adem en hartslag monitoren en robots die cellen inspecteren zijn in aantocht (illustratie). Slimme systemen met tablets en enkelbanden worden uitgebouwd. Gedetineerden worden waarschijnlijk nog complexer en populaties diverser. Specifieke vaardigheden zullen belangrijker zijn dan het beschikken over een bepaald diploma.

Illustratie: Martin Dijkstra

Image is not available
Communicatiemedewerker toen

1986

TOEN / COMMUNICATIEMEDEWERKER

Zenden

De communicatiemedewerker is in de jaren tachtig een nieuwe verschijning. En pas in 1995 doet bijvoorbeeld Postbus 51 zijn intrede: één heldere plek voor overheidsinformatie. Dit wordt langzaam uitgebouwd met voorlichtingswebsites. De communicatiemedewerker adviseert, geeft het image vorm en zorgt voor actuele informatie.

De communicatiemedewerker is in de jaren tachtig een nieuwe verschijning. En pas in 1995 doet bijvoorbeeld Postbus 51 zijn intrede: één heldere plek voor overheidsinformatie. Dit wordt langzaam uitgebouwd met voorlichtingswebsites. De communicatiemedewerker adviseert, geeft het image vorm en zorgt voor actuele informatie.

Foto: Flip Franssen (1986). ANP / Hollandse Hoogte.

Image is not available
Communicatiemedewerker nu

NU / COMMUNICATIEMEDEWERKER

Luisteren en verbinden

Burgers verwachten dat je de overheid altijd kunt bereiken. De communicatiemedewerker moet luisteren, informeren én draagvlak creëren. Het zwaartepunt is verschoven van tekst naar fotografie, video en infographics. De communicatiemedewerker ontwikkelt zich tot een specialist in één specifiek onderwerp en medium.

Burgers verwachten dat je de overheid altijd kunt bereiken. De communicatiemedewerker moet luisteren, informeren én draagvlak creëren. Het zwaartepunt is verschoven van tekst naar fotografie, video en infographics. De communicatiemedewerker ontwikkelt zich tot een specialist in één specifiek onderwerp en medium.

Foto: Kees Winkelman

1986

Image is not available
Communicatiemedewerker straks

1986

STRAKS /COMMUNICATIEMEDEWERKER

Dillema’s

Denken in doelgroepen is de toekomst. Hoe hou je rekening met gevoeligheden? Signalen uit de samenleving herkennen is van belang, maar de overheid kan niet met iedere wind meewaaien. De communicatiemedewerker van de toekomst zal moeten samenwerken met gedragswetenschappers, ontwerpers en makers van content om ervoor te zorgen dat de boodschap goed aansluit bij de diverse ontvangers.

Denken in doelgroepen is de toekomst. Hoe hou je rekening met gevoeligheden? Signalen uit de samenleving herkennen is van belang, maar de overheid kan niet met iedere wind meewaaien. De communicatiemedewerker van de toekomst zal moeten samenwerken met gedragswetenschappers, ontwerpers en makers van content om ervoor te zorgen dat de boodschap goed aansluit bij de diverse ontvangers.

Foto: Corné van der Stelt

Image is not available
Landmeter toen

1986

TOEN / LANDMETER

De tachymeter

De landmeter werkt met een tachymeter, een meettoestel dat hoeken en afstanden kan meten. Het werk wordt gedaan door twee personen. De landmeter (mbo-niveau) en zijn assistent (lbo-niveau). Cartografen verwerken de gegevens in allerhande kaarten.

De landmeter werkt met een tachymeter, een meettoestel dat hoeken en afstanden kan meten. Het werk wordt gedaan door twee personen. De landmeter (mbo-niveau) en zijn assistent (lbo-niveau). Cartografen verwerken de gegevens in allerhande kaarten.

Foto: Dmitry Kalinovskv, Dreamstime.

Image is not available
Landmeter nu

NU / LANDMETER

Nu / Landmeter

Totaalstations

De tachymeter heeft plaatsgemaakt voor een ‘totaalstation’ met GPS, camera en internetverbinding. Hierdoor kan het werk door één persoon (HBO-niveau) worden verricht, De rol van de meetassistent is vervallen. Publieke overheden experimenteren met scanauto’s en vliegtuigen die fotoscans maken.

De tachymeter heeft plaatsgemaakt voor een ‘totaalstation’ met GPS, camera en internetverbinding. Hierdoor kan het werk door één persoon (HBO-niveau) worden verricht, De rol van de meetassistent is vervallen. Publieke overheden experimenteren met scanauto’s en vliegtuigen die fotoscans maken.

Foto: Petra Spiljard

1986

Image is not available
Landmeter straks

1986

STRAKS / LANDMETER

Puntenwolken

Landmeten wordt door 3D-laserscanners en drones uitgevoerd. Die metingen worden omgezet in puntenwolken, waarin van ieder punt via GPS de coördinaten bekend zijn. De landmeter wordt een Point Cloud Machine Learning Engineer, in een regiekamer vol schermen. De eerste vacatures (WO-niveau) hiervoor zijn al gesignaleerd.

Landmeten wordt door 3D-laserscanners en drones uitgevoerd. Die metingen worden omgezet in puntenwolken, waarin van ieder punt via GPS de coördinaten bekend zijn. De landmeter wordt een Point Cloud Machine Learning Engineer, in een regiekamer vol schermen. De eerste vacatures (WO-niveau) hiervoor zijn al gesignaleerd.

Beeld: Prisma Groep, in opdracht van gemeente Utrecht.

Image is not available
Medewerker burgerzaken toen

1986

TOEN / MEDEWERKER BURGERZAKEN

Rijen bij de loketten

Medewerkers Burgerzaken verrichten baliewerkzaamheden rondom geboorte, huwelijk, woonadres en overlijden: noodzakelijk voor de aanvraag van paspoort, identiteitskaart en rijbewijs. Alles wordt handmatig op papier ingevoerd. Nauwkeurig en tijdrovend werk. Vanaf 1995 wordt een landelijk computersysteem ingevoerd.

Medewerkers Burgerzaken verrichten baliewerkzaamheden rondom geboorte, huwelijk, woonadres en overlijden: noodzakelijk voor de aanvraag van paspoort, identiteitskaart en rijbewijs. Alles wordt handmatig op papier ingevoerd. Nauwkeurig en tijdrovend werk. Vanaf 1995 wordt een landelijk computersysteem ingevoerd.

Foto: Foto Mieloo, (1983). Erfgoed Leiden en omgeving, gemeente Lisse.

Image is not available
Medewerker burgerzaken nu

NU / MEDEWERKER BURGERZAKEN

Identiteit en veiligheid

Een flink deel van de diensten van Burgerzaken wordt digitaal afgehandeld. Veiligheid van de gegevens is een belangrijk issue: identiteit- en adresgerelateerde fraude moet te allen tijde worden voorkomen. Het werk vraagt om een hoger opleidingsniveau dan vroeger.

Een flink deel van de diensten van Burgerzaken wordt digitaal afgehandeld. Veiligheid van de gegevens is een belangrijk issue: identiteit- en adresgerelateerde fraude moet te allen tijde worden voorkomen. Het werk vraagt om een hoger opleidingsniveau dan vroeger.

Foto: Petra Spiljard

1986

Image is not available
Medewerker burgerzaken straks

1986

STRAKS / MEDEWERKER BURGERZAKEN

Digitaal en 24/7

Vrijwel alle diensten zijn 24/7 digitaal beschikbaar. Het vaststellen, controleren en beveiligen van de identiteit van de burger blijft belangrijk. Digitale identificatiemiddelen worden cruciaal. Voor de medewerker vindt verplichte certificering plaats – met de bijbehorende hoge opleidingseisen.

Vrijwel alle diensten zijn 24/7 digitaal beschikbaar. Het vaststellen, controleren en beveiligen van de identiteit van de burger blijft belangrijk. Digitale identificatiemiddelen worden cruciaal. Voor de medewerker vindt verplichte certificering plaats – met de bijbehorende hoge opleidingseisen.

Beeld: iStockphoto, compilatie en bewerking Rolf Rosing.

Image is not available
Feiten en cijfers 1
Arbeidsparticipatie in professionele
en persoonlijke dienstverlening in 2018
Arbeidsparticipatie in professionele
en persoonlijke dienstverlening in 2018
37,3%

van de Europese burgers werkte in 2018 in de professionele en persoonlijke dienstverlening, tegen 27,5% in 2006.

Bron: PWC en Eurostat: lfsq_egais.xls

TOEN / LANDMETER

De arbeidsmarkt verandert snel:
van een industriële naar een service-economie

TOEN / LANDMETER

Bron: PWC en Eurostat: lfsq_egais.xls

Image is not available
Feiten en cijfers 1 (tablet + mobiel)

TOEN / LANDMETER

Arbeidsparticipatie in professionele
en persoonlijke dienstverlening in 2018
37,3%

van de Europese burgers werkte in 2018 in de professionele en persoonlijke dienstverlening, tegen 27,5% in 2006.

Bron: PWC en Eurostat: lfsq_egais.xls

De arbeidsmarkt verandert snel:
van een industriële naar een service-economie

De arbeidsmarkt verandert snel: van een industriële naar een service-economie

Bron: PWC en Eurostat: lfsq_egais.xls

Image is not available
Vraag 1

Weet jij hoe jouw werk gaat veranderen?

Weet jij hoe jouw werk
gaat veranderen?

Weet jij hoe jouw werk
gaat veranderen?

Image is not available
Parketsecretaris toen

1986

TOEN / PARKETSECRETARIS

Rechterhand van de officier

De parketsecretaris is de rechterhand van de officier van justitie. Hij stelt tenlasteleggingen op en laat in overleg met de officier extra onderzoek verrichten. Van digitalisering is weinig sprake (foto). Met een administratieve achtergrond, aangevuld met een interne opleiding van het OM kan de functie worden uitgevoerd.

De parketsecretaris is de rechterhand van de officier van justitie. Hij stelt tenlasteleggingen op en laat in overleg met de officier extra onderzoek verrichten. Van digitalisering is weinig sprake (foto). Met een administratieve achtergrond, aangevuld met een interne opleiding van het OM kan de functie worden uitgevoerd.

Foto: I.G. Kempff, (1994). Haags Gemeentearchief.

Image is not available
Parketsecretaris nu

NU / PARKETSECRETARIS

Geautomatiseerd Proces Systeem (GPS)

Sinds 2008 mag het OM in kleinere zaken zonder tussenkomst van de rechter straf opleggen. Het werk wordt ook internationaler, zoals hier bij deze parketsecretaris die internationale rechtshulp als specialisatie heeft. Dossiers kunnen digitaal bewerkt worden in het Geautomatiseerde Processysteem. Een academische juridische titel is een harde eis voor een parketsecretaris.

Sinds 2008 mag het OM in kleinere zaken zonder tussenkomst van de rechter straf opleggen. Het werk wordt ook internationaler, zoals hier bij deze parketsecretaris die internationale rechtshulp als specialisatie heeft. Dossiers kunnen digitaal bewerkt worden in het Geautomatiseerde Processysteem. Een academische juridische titel is een harde eis voor een parketsecretaris.

Foto: Kees Winkelman

1986

Image is not available
Parketsecretaris straks

1986

STRAKS / PARKETSECRETARIS

Cybertech

Cybercrime en georganiseerde misdaad nemen verder toe. Dat vraagt om nieuwe vormen van onderzoek: technisch, forensisch, digitaal en internationaal. Simpele casuïstiek zal voorbereid worden door virtuele beoordelingsassistenten, algoritmes en tekstherkenningssystemen. Naast een juridische basis vraagt het werk dus om steeds meer specialistische kennis.

Cybercrime en georganiseerde misdaad nemen verder toe. Dat vraagt om nieuwe vormen van onderzoek: technisch, forensisch, digitaal en internationaal. Simpele casuïstiek zal voorbereid worden door virtuele beoordelingsassistenten, algoritmes en tekstherkenningssystemen. Naast een juridische basis vraagt het werk dus om steeds meer specialistische kennis.

Foto: Corné van der Stelt.

Image is not available
Beleidsmedewerker toen

1986

TOEN / BELEIDSMEDEWERKER

De dossierhoeder

Beleidsmedewerkers van ministeries werken van oudsher samen met de wetgevers. Soms neemt de een het voortouw, soms de ander. De beleidsmedewerker is een specialistische dossierhoeder die binnen een strikte hiërarchie – geolied door informele ontmoetingen in de wandelgangen – relatief abstracte stukken schrijft.

Beleidsmedewerkers van ministeries werken van oudsher samen met de wetgevers. Soms neemt de een het voortouw, soms de ander. De beleidsmedewerker is een specialistische dossierhoeder die binnen een strikte hiërarchie – geolied door informele ontmoetingen in de wandelgangen – relatief abstracte stukken schrijft.

Foto: ANP, (1999).

Image is not available
Beleidsmedewerker nu

NU / BELEIDSMEDEWERKER

De generalistische blik

De media en de waan van de dag regeren. Er moet naar de burger geluisterd worden, maar de politiek eist snelle oplossingen. Bewindspersonen zijn beter bereikbaar dan vroeger en de problemen zijn complexer. De beleidsmedewerker is een team player geworden.

De media en de waan van de dag regeren. Er moet naar de burger geluisterd worden, maar de politiek eist snelle oplossingen. Bewindspersonen zijn beter bereikbaar dan vroeger en de problemen zijn complexer. De beleidsmedewerker is een team player geworden.

Foto: Kees Winkelman

1986

Image is not available
Beleidsmedewerker straks

1986

STRAKS / BELEIDSMEDEWERKER

Data-Modelleurs

Beleid zal door big data meer evidence based worden en meer servicegericht naar de burger. Teams worden dynamischer en diverser, de overheid een afspiegeling van de diverse samenleving. De beleidsmedewerker zal zich ervan bewust moeten zijn dat visie en beleid nooit politiek neutraal zijn.

Beleid zal door big data meer evidence based worden en meer servicegericht naar de burger. Teams worden dynamischer en diverser, de overheid een afspiegeling van de diverse samenleving. De beleidsmedewerker zal zich ervan bewust moeten zijn dat visie en beleid nooit politiek neutraal zijn.

Illustratie: Martin Dijkstra

Image is not available
Medewerker afvalinzameling toen

1986

TOEN / MEDEWERKER AFVALINZAMELING

Ome Ben en Malle Pietje

Vegers, beladers en chauffeurs gaan samen op pad. Het werk is zwaar, maar de sfeer is gemoedelijk. Het vak vraagt voornamelijk praktische vaardigheden en een goede fysieke conditie. Afvalinzameling is geen sector waarin je goed verdient. Langzaamaan maakt het ophalen van vuilniszakken plaats voor inzameling in ondergrondse bakken: ‘Van zak naar bak.’

Vegers, beladers en chauffeurs gaan samen op pad. Het werk is zwaar, maar de sfeer is gemoedelijk. Het vak vraagt voornamelijk praktische vaardigheden en een goede fysieke conditie. Afvalinzameling is geen sector waarin je goed verdient. Langzaamaan maakt het ophalen van vuilniszakken plaats voor inzameling in ondergrondse bakken: ‘Van zak naar bak.’

Foto: Lex Verspeek, (1998). ANP.

Image is not available
Medewerker afvalinzameling nu

NU / MEDEWERKER AFVALINZAMELING

Slimme containers, optimale routes

Overal staan ondergrondse ‘slimme’ afvalcontainers die een seintje geven als ze bijna vol zijn. De computer neemt de container op in de route. De vuilnisman is veranderd in een inzameltechneut. Hij bestuurt een vrachtauto, bedient een kraan en werkt datagericht.

Overal staan ondergrondse ‘slimme’ afvalcontainers die een seintje geven als ze bijna vol zijn. De computer neemt de container op in de route. De vuilnisman is veranderd in een inzameltechneut. Hij bestuurt een vrachtauto, bedient een kraan en werkt datagericht.

Foto: Alphons Nieuwenhuis, Gemeente Amsterdam.

1986

Image is not available
Medewerker afvalinzameling straks (Illustraties)

Illustratie 1: Gemeente Amsterdam, Sluijsbuurt.

Illustratie 2: Gemeente Amsterdam, Sluijsbuurt.

Image is not available
Medewerker afvalinzameling straks

1986

STRAKS / MEDEWERKER AFVALINZAMELING

Van afval naar grondstof

Stortkokers en ondergrondse buisleidingen zorgen voor verdere automatisering (ill. 1 en 2). Keukenafval wordt groengas (3). Buurtbewoners composteren hun gft-afval (4). Er verschijnen nieuwe specialisten voor recycling en logistiek. De afvalcoach helpt de bewoners bij het aanleren van nieuw gedrag.

Stortkokers en ondergrondse buisleidingen zorgen voor verdere automatisering (ill. 1 en 2). Keukenafval wordt groengas (3). Buurtbewoners composteren hun gft-afval (4). Er verschijnen nieuwe specialisten voor recycling en logistiek. De afvalcoach helpt de bewoners bij het aanleren van nieuw gedrag.

Foto: Circ, Sportcentrum Papendal.

Image is not available
Medewerker afvalinzameling straks (Foto)

Foto: Niels Dortland

Image is not available
Parkeerwachter toen 1 (alleen foto)

1986

TOEN / PARKEERWACHTER

Tekst (1995)

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

De medewerkers hebben vaak een MBO-achtergrond.

Foto: I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet,

Foto: Fotograaf onbekend, (1978- 1990). Nationaal Archief/Collectie Spaarnestad.

Image is not available
Parkeerwachter toen 2

1986

TOEN / PARKEERWACHTER

Het bonnenboekje

Voor de veiligheid lopen de parkeerwachters in tweetallen rond. Het bonnenboekje en sleutels om de parkeermeters mee te openen zijn hun belangrijkste hulpmiddelen. Als parkeerders in overtreding zijn volgt een bekeuring of wielklem. Bij de gemeente Amsterdam werken in de jaren negentig honderden parkeerwachters.

Voor de veiligheid lopen de parkeerwachters in tweetallen rond. Het bonnenboekje en sleutels om de parkeermeters mee te openen zijn hun belangrijkste hulpmiddelen. Als parkeerders in overtreding zijn volgt een bekeuring of wielklem. Bij de gemeente Amsterdam werken in de jaren negentig honderden parkeerwachters.

Foto: Fotograaf onbekend, (1990-2000). Stadsarchief Breda.

Image is not available
Parkeerwachter nu

NU / PARKEERWACHTER

Image-review

Enkele tientallen medewerkers parkeerbeheer verrichten het werk waar twintig jaar geleden honderden ambtenaren voor nodig waren. In Amsterdam rijden twaalf scanauto’s en twee scanscooters rond. Ze scannen elk ongeveer vijftienhonderd voertuigen per uur. Uit een image review blijkt automatisch of er is betaald of niet.

Enkele tientallen medewerkers parkeerbeheer verrichten het werk waar twintig jaar geleden honderden ambtenaren voor nodig waren. In Amsterdam rijden twaalf scanauto’s en twee scanscooters rond. Ze scannen elk ongeveer vijftienhonderd voertuigen per uur. Uit een image review blijkt automatisch of er is betaald of niet.

Foto: Edwin van Eis, Gemeente Amsterdam.

1986

Image is not available
Parkeerwachter straks

1986

STRAKS / PARKEERWACHTER

Mens versus systeem

Zelfrijdende auto’s doen hun intrede. Sensoren in parkeerplaatsen maken automatisch contact met de auto. Scanauto’s veranderen in de ‘ogen en oren van de stad’: denk aan milieumetingen, het controleren van straatverlichting, het scannen van terrassen en samenscholingen… Maar willen we wel dat álles 24/7 gecontroleerd wordt?

Zelfrijdende auto’s doen hun intrede. Sensoren in parkeerplaatsen maken automatisch contact met de auto. Scanauto’s veranderen in de ‘ogen en oren van de stad’: denk aan milieumetingen, het controleren van straatverlichting, het scannen van terrassen en samenscholingen… Maar willen we wel dat álles 24/7 gecontroleerd wordt?

Illustratie: Shutterstock, compilatie en bewerking Rolf Rosing.

Image is not available
Skills & Ontwikkelen

TOEN / LANDMETER

Top 10 skills van de toekomst

Volgens het World Ecomomic Forum ziet de top 10 skills er in 2025 er zo uit:

Bij het verschijnen van nieuw werk zijn andere vaardigheden gewenst. Wat je nu weet en kunt is over een aantal jaren mogelijk verouderd en de gewenste vaardigheden en kennis veranderen
komende jaren vergaand.

Bron: The Future of Jobs Report 2020 van het World Economic Forum (WEF)

Image is not available
Skills & Ontwikkelen (tablet)

TOEN / LANDMETER

Top 10 skills van de toekomst

Volgens het World Ecomomic Forum ziet de top 10 skills er in 2025 er zo uit:

Bij het verschijnen van nieuw werk zijn andere vaardigheden gewenst. Wat je nu weet en kunt is over een aantal jaren mogelijk verouderd en de gewenste vaardigheden en kennis veranderen komende jaren vergaand.

Bron: The Future of Jobs Report 2020 van het World Economic Forum (WEF)

Image is not available
Skills & Ontwikkelen (mobile 1)
Top 10 skills van de toekomst

Bij het verschijnen van nieuw werk zijn andere vaardigheden gewenst. Wat je nu weet en kunt is over een aantal jaren mogelijk verouderd en de gewenste vaardigheden en kennis veranderen komende jaren vergaand.

Volgens het World Ecomomic Forum ziet de top 10 skills er in 2025 er zo uit:

Image is not available
Skills & Ontwikkelen (mobile 2)

Bron: The Future of Jobs Report 2020 van het World Economic Forum (WEF)

Image is not available
Vraag 2

Beheers jij de skills van de toekomst?

Beheers jij de skills
van de toekomst?

Beheers jij de skills
van de toekomst?

Image is not available
Teammanager / Leidinggevende toen

1986

TOEN / TEAMMANAGER / LEIDINGGEVENDE

Nabijheid

De baas heeft op kantoor zijn vaste plek in de buurt van zijn medewerkers. Vakinhoudelijke kennis staat voorop: wie de beste is, wordt de baas (dat is het ideaal). Leidinggevenden van ambtelijke organisaties gaan volgens managementtheorieën werken. De gemiddelde leidinggevende stuurt vijftien medewerkers aan.

De baas heeft op kantoor zijn vaste plek in de buurt van zijn medewerkers. Vakinhoudelijke kennis staat voorop: wie de beste is, wordt de baas (dat is het ideaal). Leidinggevenden van ambtelijke organisaties gaan volgens managementtheorieën werken. De gemiddelde leidinggevende stuurt vijftien medewerkers aan.

Foto: Wil van Iersel, (1998). Stadsarchief Amsterdam.

Image is not available
Teammanager / Leidinggevende toen (foto)

1986

TOEN / PARKEERWACHTER

Tekst (1995)

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

De medewerkers hebben vaak een MBO-achtergrond.

Foto: I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet,

Foto: Koers van Bennenkom, (1988). Nederlands fotomuseum.

Image is not available
Teammanager / leidinggevende nu

NU / TEAMMANAGER / LEIDINGGEVENDE

Flexomgeving

Werken in projecten en programma’s is populair. Het vaste kantoor maakt plaats voor een flexomgeving. Gezamenlijke dag- of weekstarts worden ingevoerd, zodat teamleden elkaar ontmoeten. De leider is niet altijd meer afkomstig uit de vakinhoudelijke groep. De span of control voor de leidinggevende groeit naar dertig medewerkers.

Werken in projecten en programma’s is populair. Het vaste kantoor maakt plaats voor een flexomgeving. Gezamenlijke dag- of weekstarts worden ingevoerd, zodat teamleden elkaar ontmoeten. De leider is niet altijd meer afkomstig uit de vakinhoudelijke groep. De span of control voor de leidinggevende groeit naar dertig medewerkers.

Foto: Kees Winkelman

1986

Image is not available
Teammanager / Leidinggevende straks

1986

STRAKS / TEAMMANAGER / LEIDINGGEVENDE

Afstand versus nabijheid

Nieuwe generaties halen minder werkplezier uit directieve aansturing. Leiderschap zal draaien om verbinding, vertrouwen en verantwoordelijkheid. Nieuwe ontwikkelingen leiden juist tot meer afstand. Medewerkers willen onafhankelijk en zelfstandig werken, maar ze willen ook door hun leidinggevende gezien worden. Extended Reality-techniek (Illustratie) zal hierbij een grote rol spelen. Ben je klaar voor het leiderschap van morgen?

Nieuwe generaties halen minder werkplezier uit directieve aansturing. Leiderschap zal draaien om verbinding, vertrouwen en verantwoordelijkheid. Nieuwe ontwikkelingen leiden juist tot meer afstand. Medewerkers willen onafhankelijk en zelfstandig werken, maar ze willen ook door hun leidinggevende gezien worden. Extended Reality-techniek (Illustratie) zal hierbij een grote rol spelen. Ben je klaar voor het leiderschap van morgen?

Illustratie: iStockphoto, compilatie en bewerking Rolf Rosing.

Image is not available
Administratief ondersteuner rechtbank toen

1986

TOEN / ADMINISTRATIEF MEDEWERKER RECHTBANK

Koninkrijkjes en faxen

Stapels papier, logge computers en dozen op de gang… Griffiemedewerkers werken binnen één specifieke afdeling, de zgn. ‘koninkrijkjes’, met elk hun eigen balie. Elke rechtbank heeft daarnaast zijn eigen documentatiedienst. Contact tussen griffie en rechterlijke macht is formeel en afstandelijk.

Stapels papier, logge computers en dozen op de gang… Griffiemedewerkers werken binnen één specifieke afdeling, de zgn. ‘koninkrijkjes’, met elk hun eigen balie. Elke rechtbank heeft daarnaast zijn eigen documentatiedienst. Contact tussen griffie en rechterlijke macht is formeel en afstandelijk.

Foto: Doriann Kransberg, (2003). Amsterdams Stadsarchief.

Image is not available
Administratief ondersteuner rechtbank nu

NU / ADMINISTRATIEF ONDERSTEUNER RECHTBANK

Het thuiskantoor

Vrijwel alles verloopt digitaal en daardoor vaak efficiënter dan vroeger. Voor veel zittingen is een onlineverbinding voldoende, gewoon vanuit huis. Het contact tussen de administratieve ondersteuning en de rechterlijke macht is minder statig en formeel dan vijfentwintig jaar geleden.

Vrijwel alles verloopt digitaal en daardoor vaak efficiënter dan vroeger. Voor veel zittingen is een onlineverbinding voldoende, gewoon vanuit huis. Het contact tussen de administratieve ondersteuning en de rechterlijke macht is minder statig en formeel dan vijfentwintig jaar geleden.

Foto: Kees Winkelman

1986

Image is not available
Administratief ondersteuner rechtbank straks

1986

STRAKS / ADMINISTRATIEF ONDERSTEUNER RECHTBANK

Mieren en techies

Verdwijnen balie en Landelijk Dienstencentrum van de Rechtspraak (LDCR) naar de digitale backoffice? De administratieve ondersteuners betwijfelen of met minder mensen gewerkt kan worden. ‘Werkmieren’ blijven in de ondersteuning noodzakelijk, maar ‘je moet wel een techie worden om met alle nieuwe systemen te werken.’

Verdwijnen balie en Landelijk Dienstencentrum van de Rechtspraak (LDCR) naar de digitale backoffice? De administratieve ondersteuners betwijfelen of met minder mensen gewerkt kan worden. ‘Werkmieren’ blijven in de ondersteuning noodzakelijk, maar ‘je moet wel een techie worden om met alle nieuwe systemen te werken.’

Illustratie: Frédérik Ruys

Image is not available
Functioneel beheerder toen

1986

TOEN / FUNCTIONEEL BEHEERDER

Gerard van de computers

Veel bedrijven waren afhankelijk van een bevlogen ‘alleskunner’: ‘Gerard van de computers’. Na de eeuwwisseling moest echter allerlei software ontwikkeld en actueel gehouden worden door verschillende computerspecialisten. De functioneel beheerder was degene die bruggen moest bouwen tussen de medewerkers en de beschikbare automatiseringsmiddelen.

Veel bedrijven waren afhankelijk van een bevlogen ‘alleskunner’: ‘Gerard van de computers’. Na de eeuwwisseling moest echter allerlei software ontwikkeld en actueel gehouden worden door verschillende computerspecialisten. De functioneel beheerder was degene die bruggen moest bouwen tussen de medewerkers en de beschikbare automatiseringsmiddelen.

Foto: ANP, (1997).

Image is not available
Functioneel beheerder nu

NU / FUNCTIONEEL BEHEERDER

Digi-coach en digitaal dienstverlener

Medewerkers zijn gewend om (beveiligd) in te loggen met allerlei devices. Steeds soepeler sluiten platformen op elkaar aan. Kunstmatige intelligentie doet haar intrede. De functioneel beheerder wordt digi-coach en digitaal dienstverlener. Hij moet de systemen overzien, ze kunnen ‘voeden’ (foto) én zich kunnen inleven in de gebruiker.

Medewerkers zijn gewend om (beveiligd) in te loggen met allerlei devices. Steeds soepeler sluiten platformen op elkaar aan. Kunstmatige intelligentie doet haar intrede. De functioneel beheerder wordt digi-coach en digitaal dienstverlener. Hij moet de systemen overzien, ze kunnen ‘voeden’ (foto) én zich kunnen inleven in de gebruiker.

Foto: Kees Winkelman

1986

Image is not available
Functioneel beheerder straks

1986

STRAKS / FUNCTIONEEL BEHEERDER

A.I. op maat

Modelleert de functioneel beheerder van de toekomst digitale assistenten op maat? Hoe vertaal je vragen naar nieuwe ontwerpen, interfaces en producten? Dit vraagt niet om één functioneel beheerder, maar om een verscheidenheid aan ICT-rollen. Creatief denken en samen kunnen werken zijn daarbij cruciaal.

Modelleert de functioneel beheerder van de toekomst digitale assistenten op maat? Hoe vertaal je vragen naar nieuwe ontwerpen, interfaces en producten? Dit vraagt niet om één functioneel beheerder, maar om een verscheidenheid aan ICT-rollen. Creatief denken en samen kunnen werken zijn daarbij cruciaal.

Illustratie: iStockphoto, compilatie en bewerking Rolf Rosing.

Image is not available
Centralist meldkamer toen

1986

TOEN / CENTRALIST MELDKAMER

Waarnemen en bekeuren

Vanuit verschillende meldkamers sturen centralisten toezichthouders en handhavers aan. De meldkamers werken met open communicatiekanalen: wie het hardst roept krijgt de aandacht (foto’s 1 t/m 3). In 1996 worden de diensten samengevoegd in de centrale dienst Stadstoezicht.

Vanuit verschillende meldkamers sturen centralisten toezichthouders en handhavers aan. De meldkamers werken met open communicatiekanalen: wie het hardst roept krijgt de aandacht (foto’s 1 t/m 3). In 1996 w