Alfred – van administratief medewerker tot glazenwasser

Alfred

van administratief medewerker tot glazenwasser

Mijn naam is Alfred. Sinds jaar en dag was ik administratief medewerker, tot mijn werk in stappen geautomatiseerd werd. Op mijn vrije dagen werkte ik al parttime als zelfstandige in de buitenlucht als glazenwasser en reiniger van dakgoten. Het geeft mij voldoening zaken schoon te maken en ik geniet van het contact met verschillende soorten mensen. Mijn werkgever heeft mij de kans geboden in stappen een fulltime bestaan als zelfstandige op te bouwen en daar geniet ik nog iedere dag van.

Mijn gouden tip: Als je werk wordt geraakt door automatisering bespreek vooral wat je nog wél kunt met je werkgever. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt. 

Doe hier de scan om een inschatting te krijgen over de toekomst van jouw werk.

Op zoek naar een baan in de juiste sector?

Andere voorbeelden

Els, deed eerst administratie, is nu voedingsassistent

Ik ben Els. Jarenlang heb ik gewerkt als administratief medewerkster bij PCM Uitgevers, waar ik het vak in de praktijk heb geleerd en een wereldtijd heb gehad. Er veranderde echter veel voor mij toen zo’n twintig jaar geleden veel van ons werk werd gedigitaliseerd en processen werden geautomatiseerd. Hierdoor kwam mijn baan uiteindelijk te vervallen. Met behulp van een loopbaanadviseur onderzocht ik wat ik nog meer voor kwaliteiten en ambities had. Ik vertelde hem over mijn vrijwilligerswerk bij een verzorgingstehuis bij mij in de buurt. Samen met mijn loopbaanadviseur heb ik  aangeklopt bij de personeelschef van het verzorgingstehuis. Ik ben vervolgens gedetacheerd als leerling-voedingsassistent en heb dit gecombineerd met de opleiding tot voedingsassistent. Na negen maanden heeft het tehuis me in dienst genomen. Dankzij loonsuppletie vanuit PCM en de hulp van de loopbaanadviseur heb ik de beste stap ooit kunnen maken, iets waar ik alleen van had kunnen dromen.

Marjan – van administratief medewerker naar architect

‘Interieur support’ ben ik: Marjan, binnenhuisarchitect in Amsterdam. Ik ontwerp doordachte en comfortabele interieurs die de stemming positief beïnvloeden, zowel woonruimtes als bedrijfsruimtes. Persoonlijk, van idee tot bouwtekening, inrichtingsplan en werkbeschrijving. In 2018 heb ik met behulp van mijn toenmalige werkgever de stap gemaakt naar mijn eigen bedrijf. Ik was lang administratief medewerker, maar dat werk werd geautoriseerd en toen wist ik: nu is het mijn tijd om de stap naar een zelfstandig bestaan voor 100% te maken.

Abder – van DIV medewerker naar record manager

Mijn naam is Abderrahim. Van 2005 tot 2015 ben ik DIV medewerker geweest bij de gemeente. In 2012 veranderde er veel voor mij op werkgebied. Al onze archieven werden toen gedigitaliseerd en het nieuwe stadskantoor wilde papierloos gaan werken. Door middel van gesprekken met mijn leidinggevende – met ondersteuning vanuit P&O – werd ik gestimuleerd om nieuwe dingen te gaan leren. Inmiddels ben ik zo record manager geworden, een vak dat in het verlengde ligt van mijn oude werk. Via een praktisch leer- & werktraject heb ik me in korte tijd het nieuwe vak eigen gemaakt, waardoor ik ook nog eens kon blijven werken bij mijn eigen gemeente.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.